چرا ابوحنیفه؟

چرا ابوحنیفه؟
  • AP 1400/9/11
  • عبدالاحد هادف
  • 16:06:02
شریکول:

چرا ابوحنیفه؟

نويسنده: عبدالاحد (هادف)

یکی از مُغالطه‌های سلفیان و شِبه‌سلفیان که در این اواخر رواج یافته است، این است که گرامی‌داشت از امام ابوحنیفه توسط روشن‌فکران دینی را معلول انگیزه‌های نژادپرستانه عنوان می‌کنند که گویا چون او یک فارسی‌نژاد بوده، لذا از وی تقدیس و تقدیر می‌شود! به نظر من این یک مُغالطه پوچ است و هیچ موردی ندارد. ما وقتی غزالی را نقد می‌کنیم و یا از مصباح یزدی و مُلاهای تندرو و تکفیری امروز که چه‌بسا خود فارسی‌نژاد و یا فارسی‌زبان اند، ابراز انزجار می‌کنیم، فقط به خاطر نوع فکر شان است و اگر مسأله نژاد در میان می‌بود، قدَم همه باید روی چشمان ما می‌بود که نیست. حقیقت این است که ابوحنیفه را گذشتِ زمان و پی‌هم‌آمدن حوادث و تجارب در عرصه دین و معرفت دینی به معرفی گرفته و او را قابل تقدیر و تقلید نشان داده است. او زمانی به عنوان پیشوای «اهلِ رأی» تقبیح می‌شد و حتی ما در یک مرحله از این‌که نام او با رأی و عقل گره خورده است، خیلی ناراحت می‌شدیم و رأی‌گرایی او را عیب و نقص می‌شمردیم، اما بعدها متوجه شدیم که راز برتری او همین گرایش بوده است و او همان امام عقل‌گرای دوراندیش است که زمان و پارادایم کنونی به اهمیت فکر و راه او گواهی می‌دهد.
من در مصر متوجه شدم که به‌رغم آن‌که مذهب رسمی و قدیمی مردم مصر شافعی است، اما بخش اعظم مُعاملات به‌شمول نکاح زوجَین را مطابق مذهب حنفی انجام می‌دهند و مذهب شافعی را عمدتاً به بخش عبادات خلاصه کرده اند. آن‌ها در توجیه این کار شان می‌گویند که مذهب حنفی در بخش مُعاملات خیلی مُترقی و زمان‌پسند و انعطاف‌پذیر و مُتجدد است و با مقتضیات عصر می‌تواند سازگاری داشته باشد و بیش‌تر با ارزش‌های حقوق بشری و مدنی سنخیت دارد. از این‌رو مصری‌های عرب، مُختارانه و آگاهانه به این سُنت رو آورده اند که ابتکار جالب توازن مذهبی از طریق سپردن مُعاملات به مذهب حنفی و حفظ عبادات در فاز شافعی را داشته باشند.

 

روی‌هم‌رفته، ابوحنیفه به خاطری که درون‌مایه‌های خشونت اعتقادی را خُنثا ساخته است، مورد احترام است و فقه او هم متکی به ارزش عقل در کنار نص است. نص مَنهای عقل به طلسم مبدل می‌شود و تنها عقل است که می‌تواند قایق سَیر و عبور نص در دل دریای بی‌کران اندیشه و زمان باشد و سواحل تازه زنده‌گی را کشف و در آن جا اِثبات وجود کند. هماهنگی عقل با نص را مکتب ابوحنیفه تضمین کرده است و بقیه در این راستا توفیقی نداشته اند و اگر مُدعی چنین چیزی هم شوند، تکلف کرده اند. تجلیل از ابوحنیفه در واقع تجلیل از عقل‌گرایی دینی است و هر انسان عاقلی با قطع نظر از این که منسوب به کدام نژاد است، ابوحنیفه را ارج می‌گذارد و در عین حال مُلا علی‌قاری هروی را نقد می‌کند که هرچند فارسی‌نژاد و حنفی بود، اما دماغ سلفی داشت. این در حالی است که مصری‌ها هرچند عرب و شافعی اند، ولی دماغ حنفی دارند.

په اړه خبری کول'چرا ابوحنیفه؟'

خپل فکرونه ولیکئ

د دې مقالې په اړه خپل نظرونه موږ سره شریک کړئ

نظر شما قابل قدر است